كلنا نتعرض في حياتنا لضغوط تؤثر علينا بالسلب سواء في حياتنا الخاصة أو في العمل أو الدراسة وعشان كده مهم جدًا أننا نتعلم التحكم في غضبنا الذي يحصل بسبب الضغوط النفسية ونكون مدركين إدراكًا كاملًا بمدي الضغوط وتأثيرها على الصحة النفسية.

ولأن صحتك ونفسيتك تهمنا فكان دائمًا تركيزي للشخص وإزاي يكون إنسان فعال في المجتمع عن طريق تحديد أهدافه واتخاذ قراراته المناسبة بنفسه بدون ضغوط من أي حد وتحديد رسالة لحياته وطريقة تحقيقها بنجاح.

وإزاي يكون عنده ثقة بنفسه تجعله يقدر يتعامل مع فريق عمله سواء في دراسة في شغل أو حتى داخل إطار الأسرة، لأننا في كل مكان مهم جدًا إننا نتعامل كفريق عمل في حياتك.

الهدف الأساسي دعم الشخص بعيدًا عن الكورسات التي فيها حشو بدون نتيجة، معظم محاضراتي أو جلساتي دائما “برايفت” أو مع جروب عدده قليل جدًا عشان يقدر الشخص يحدد أهدافه وقرارته وإدارة وقته وأولوياته واكتشاف نفسه ومعرفة من أنت ومعرفة أهمية التغيير للأفضل، وماذا تملك من مواهب مدفونة عمرك لم تكتشفها في نفسك، وأهم المبادئ الأساسية للناس الناجحة في الحياة.

حياتك ملكك لوحدك، ارسمها وطور من نفسك وحبها واستثمر فيها، وتأكد إن تطوير ذاتك أساس أداءك المتميز في الحياة.

تعلم في الجلسات ترسم طريقك بنفسك وتعرف إزاي تختار دراستك وعملك الذي يكون في شغف، وتقدر تقدم شئ لنفسك وللمجتمع وتكون فخور به، وإزاي تختار وتجذب شريك حياتك المناسب الذي يساعدك ويدعمك للوصول لأهدافك.

ونتعلم الفرق بين الرجل والمرأة وطريقة تفكيرهم عشان نتجنب المشاكل الزوجية التي تحدث بسبب عدم الفهم لإدراك طريقة التفكير الخاصة بكل طرف، ونعرف إزاي نتعامل مع أولادنا ونوجههم توجيه صحيح بدون سيطرة والتعامل السليم في فترة المراهقة والشباب.